تبلیغات
نمــــــــــاز

نمــــــــــاز
الصَّلاة مِعرَاجُ المُؤمِن ... نماز، معراج مؤمن است
نویسندگان
نظر سنجی
خوشحال میشم نظرتونو درباره وبلاگم بدونم....








معراج مؤمن

قال رسول الله (ص ) : الصلوة ، معراج المؤمن

نماز، معراج مؤمن است

( كشف الاسرار، ج 2، ص .676 سرالصلوة ، ص 7،اعتقادات مجلسی ، ص 29 ) 

نماز نور مؤمن 

قال رسول الله (ص ) : الصلوة نور المؤمن 

نماز نور مؤمن است.

( شهاب الاخبار، ص .50 نهج الفصاحه ، ص 396 )

نشانه ایمان 

قال رسول الله (ص ) : علم الایمان الصلو 

علامت و نشانه ایمان نمازاست.

( شهاب الاخبار، ص 59 ) 

نماز ستون دین 

قال رسول الله (ص ) : الصلوة عماد دینكم 

نماز، پایه و ستون دین شماست.

( میزان الحكمه ، ج 5، ص 370 )

تقرب به وسیله نماز 

قال الكاظم (ع ) : افضل ما یتقرب به العبد الی الله بعد المعرفة به ،

الصلوة 

بهترین چیزی  كه بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی  تقرب

پیدا می كند، نماز است.

( تحت العقول ، ص 455 )

پرچم اسلام

قال رسول الله  (ص ) : علم الاسلام الصلاة 

نماز، پرچم اسلام است.

( كنز العمال ، ج 7، ص ,279 حدیث 1887 ) 

نماز وسیله تقرب مؤمن 

قال رسول الله (ص ) : ان الصلوة قربان المؤمن 

همانانماز خواندن وسیله نزدیكی مؤمن به خداست.

( كنز العمال ، حدیث 18907 ) 

نماز و پایه های دین 

قال الباقر (ع ) : بنی  الاسلام علی خمس : الصلوة و الزكوة

و الصوم و الحج و الولایة 

اسلام بر روی پنج پایه بنا شده است : نماز، روزه ،زكات ، حج ، ولایت.

( كافی ، ج 2، ص 17 ) 

اهل بیت (ع) و اقامه نماز 

قال الحسین (ع ) : "الذین ان مكنا هم فی الارض اقاموا الصلاة "

قال : هذه فینا اهل البیت


(در تفسیر آیه ) "كسانی كه اگر ما به آنها در زمین قدرت و حكومت دهیم ، 

نماز را به پا می دارند" فرمود: این در مورد ماخاندان اهل بیت است.

( بحار الانوار، ج ,24 ص 166 ) 

نماز آخرین توصیه انبیاء 

قال الصادق (ع ) : احب الاعمال الی الله - عز وجل - الصلوة

و هی اخر وصایا الأنبیاء

نماز، بهترین كارها نزد خداوند و آخرین وصیتهای پیامبران الهی  است.

( میزان الحكمة ، ج 5، ص 397 ) 

جایگاه نماز 

قال رسول الله  (ص ) : موضع الصلوة من الدین كموضع الرأس من الجسد 

جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است.

( كنز العمال ، ج 7، حدیث 18972 ) 

سیمای دین 

قال علی (ع ) : لكل شی ء وجه و وجه دینكم الصلاة 

هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 227 ) 

وصیت امیرالمؤمنین (ع) 

قال علی (ع ) : الله ، الله فی الصلوة ، فانها عموددینكم

خدا را، خدا را درباره نماز، چرا كه ستون دین شماست

( نهج البلاغه ، نامه ها، ص 47 ) 

كلید بهشت 

قال رسول الله  (ص ) : الصلوة مفتاج الجنة 

نماز كلید بهشت است.

( نهج الفصاحه ، حدیث 1588 ) 

تداوم نماز و انتظار 

قال رسول الله  (ص ) : لا یزال العبد فی صلوة ما انتظر الصلوة

 

بنده مادام كه منتظر نماز است در حال نماز است

.

( نهج الفصاحه ، ص ,527 حدیث 2538 )

 

 

روشنایی چشم پیامبر (ص)

 

قال رسول الله  (ص ) : قره عینی فی  الصلاة

 

روشنی چشم من در نماز است

.

( نهج الفصاحه ، ص ,283 حدیث .1343 بحار الانوار، ج ,82 ص 193 )

 

 

نماز و خدمت

 

قال الصادق (ع ) : ان طاعة الله خدمته فی الارض

 

فلیس شی ء من خدمته یعدل الصلاة

 

پیروی و اطاعت از پروردگار خدمت كردن به او در زمین است

 

وهیچ چیز در خدمت به پروردگار معادل نماز نیست

.

( میزان الحكمه ، ج 5، ص 318 )

 

 

حقیقت نماز

 

قال رسول الله  (ص) : مثل الصلاة مثل عمود الفسطاط،

 

اذا ثبت العمود ثبتت الاطناب و الاوتاد والغشاء

 

و اذا انكسر العمود لم ینفع وتد و لا طنب و لاغشاء

 

پیامبر خدا فرمودند: مثل نماز مانند مثل ستون خیمه است

 

هرگاه ستون ثابت باشد طنابها و میخهاو پرده ها ثابت وسودمند خواهند بود

 

و هرگاه ستون بشكند و در هم فرو ریزد

 

نه میخ نافع است و نه ریسمان سودی دارد و نه پرده ای اثری  خواهد داشت

.

( من لایحضره الفقیه ، ج 1، شماره 639 )

 

بهترین اعمال در قیامت

 

قال الصادق (ع ) : ان افضل الاعمال عند الله یوم القیامة ، الصلوة

 

همانا بهترین عمل در روز قیامت نزد خداوند، نماز است

.

( مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 7 )

 

 

نماز، روش پیامبران

 

قال رسول الله  (ص ) : الصلاة من شرایع الدین

 

 و فیها مرضاة الرب - عز و جل - فهی منهاج الانبیاء

 

نماز از سنتهای  دین ، و مایه خشنودی پروردگار و راه و روش پیامبران است

.

( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص .22 بحار الانوار، ج ,82 ص 231 )

 

 

نماز، سفره الهی

 

قال رسول الله  (ص ) : الا ان الصلاة مأدبة الله فی الارض

 

قد هنأها لاهل رحمته فی كل یوم خمس مرات

 

آگاه باشید نماز سفره گسترده خدا در زمین است

كه خداوند آن را روزی  پنج  بار برای اهل رحمتش(افراد شایسته رحمت )

 

گوارا نموده است

.

( مستدرك الوسایل ، ج 1، ص 170 )

 

 

ماهیت نماز

 

قال رسول الله(ص):...لان الصلاة تسبیح و تهلیل و تحمید و تكبیر

 

وتمجید و تقدیس و قول و دعوة

 

پیامبر اكرم فرمودند: ...چون نماز، تسبیح ، تهلیل ، تكبیر،

 

تمجید، تقدیس ،قول ، و دعوت به حق است

.

( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص .22

بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )

 

نماز، رأس اسلام

 

قال رسول الله  (ص ) : الصلاة رأس الاسلام

 

نماز (به منزله ) رأس اسلام است

.

( بحار الانوار، ج ,17 ص .127 میزان الحكمه ، ج 5، ص 367 )

 

آخرین سفارش رسول خدا (ص)

 

قال الصادق (ع ) : علیك بالصلاة ! فان اخر مااوصی به رسول الله و حث علیه الصلاة

 

بر تو باد به نماز! زیرا آخرین چیزی كه رسول خدا (ص ) به آن سفارش نمود

 

(و انسان ) را بر انجام آن تاكید نمود، نماز بود

 

.

( بحار الانور، ج ,84 ص 236 )

 

 

فریاد ابلیس از نمازگزار

 

قال علی (ع ) : ان العبد اذا سجد نادی ابلیس :یا ویله اطاع و عصیت و سجد و ابیت

 

وقتی كه بنده ای  سجده كرد، ابلیس فریادمی زند وای بر من !

 

او اطاعت كرد، ولی  من معصیت كردم ،

 

  او سجده كرد و من از این عمل سرباز زدم

.

( بحار الانور، ج ,82 ص 233 )

 

 

نماز، بهترین عبادت

 

قال الرضا (ع ) : ان الصلواة افضل العبادة لله

 

همانا، نماز، بهترین عبادت برای  خداست

.

( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 50 )

 

 

نماز، نیكوترین صورت خلق

 

قال الرضا (ع ) : ان الصلوة احسن صورة خلقها الله

 

به درستی نماز نیكوترین صورتی است كه خدا آن را خلق كرد

.

( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 50 )

 

 

سفارش اكید برای نماز

 

قال علی (ع ) : فیما اوصی به امیرالمؤمنین - علیه السلام - عند وفاته : الصلوة ، الصلوة ، الصلوة

 

در آن چیزی كه امیرالمومنین (ع ) هنگام وفات وصیت كرد، این بود: نماز، نماز، نماز

.

( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 173 )

 

 

ارزش نماز

 

قال الصادق (ع ) : اذا قام المصلی  الی الصلاة ، نزلت علیه الرحمة من اعنان السماء

 

الی  اعنان الارض و حفت به الملائكة

 

  و ناداه ملك لو یعلم هذاالمصلی ما فی الصلاة ما انفتل

 

هنگامی كه انسان به نماز ایستاد، رحمت خدا ازآسمان بر او نازل می شود و ملائكه اطرافش را

احاطه می كنند و فرشته ای می گوید: اگراین نمازگزار ارزش  نماز را

 

می دانست هیچ گاه از نماز منصرف نمی شد

.

( اصول كافی ، ج 3، ص 265 )

 

 

علامت عامل دین

 

قال الصادق (ع ) : قال لقمان لابنه : لكل شی ء علامة یعرف بها و یشهد علیها

 

و ان للدین ثلاث علامات : العلم و الایمان و العمل به

 

، (الی ان قال ) وللعامل ثلاث علامات الصلوة و الصیام و الزكوة

 

حضرت لقمان به فرزندانش فرمود:برای هر چیزی علامتی است

كه به وسیله آن علامت شناخته می شود و به او شهادت داده می شود

، به درستی كه برای دین سه علامت است :  1- علم ، 2-

ایمان ، 3- عمل به ایمان

تا آنجا كه فرمود: برای عامل به دین سه علامت است

: 1-نماز، 2- روزه ،

3- زكات

.

( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 183 )

 

باقیات صالحات

 

قال الصادق (ع ) : سئلت ابا عبدالله - علیه السلام - عن الباقیات الصالحات


فقال : هی  الصلواة فحافظوا علیها

 

 

(ادریس قمی  می گوید:) ازامام صادق (ع ) در مورد كارهای نیك ماندگار سؤال كردم

، امام فرمود:

آن نماز است ،پس محافظت بر نماز كنید

.

( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 172 )

 

 

برتری نماز

 

قال الصادق (ع ) : اما انه لیس شی ء افضل من الحج الا الصلاة

 

به درستی كه هیچ عملی بالاتر از حج نیست ، مگر نماز

.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 26 )

 

 

نماز، عطیه الهی

 

قال الرضا (ع ) : (الصلوة ) صلة الله للعبد بالرحمة

 

نمازعطیه و احسانی است از طرف خداوند برای بنده ،

كه از راه رحمت و عنایت بخشنده است

.

( بحار الانوار، ج ,84 ص 246 )

 

 

نماز، نشانه دین

 

قال علی (ع ) : واقام الصلاة فاتها الملة

 

بر پا داشتن نماز، نشانه اصلی دین است

.

( نهج البلاغه ، خطبه 110 )

 

 




[ شنبه 1393/10/20 ] [ 10:35 ب.ظ ] [ Hoseinzadeh ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Hoseinzadeh Asl :.
درباره وبلاگ


امام صادق (ع) فرمودند : شفاعت ما به کسی که نمازش را سبک بشمارد نمی رسد....
دوستای خوبم شرمنده ک ی مدت نبودم :))

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب




دریافت كد

اللهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِوَالأَرْضَ وَلاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ لاَانفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ * اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُون
خداى یکتا که جز او کسی شایسته ستایش نیست / او همیشه زندهء پا برجای است /(پس) هیچ گاه خواب سبک و سنگین او را فرا نمی گیرد /آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است در سیطره مالکیّت و فرمانروایى اوست /مگر می شود کسی شفاعت کند(مردم را) بدون اجازهء او / به پیدا و پنهان ایشان آگاه است / وایشان ذرّه ای از دانش او را احاطه ندارند / مگر به آنچه او بخواهد / دامنه تخت (سلطنت) او آسمانها و زمین است/ نگهداری اینها برایش کاری نیست / و او بلند مرتبه ترین و بزرگ مطلق است در دین اجباری نیست،فرق میان پیشرفت و سقوط بیان شده است/ پس آن کس که طغیانگر بودامّا به خدا ایمان آورد به بهترین دستاویز نجات (از پرتگاه) رسیده است که پاره شدنی نیست /و خدا شنوا و دانا است./ خدا پشتیبان افراد باایمان است آنها را از تاریکیها بیرون می ‌آورد و به طرف نور میبرد/ به همان صورت به کسانی که طغیان کردند کمک میکند چنان که آنها را از نور بیرون آورده به درون تاریکیها میبرد/.آنهایند اهل آتش جهنّم و همیشه در آن خواهند بود